Q- Please verify these two Hadith:1. I'm Arab but Arab is not in me and I'm not Hind but Hind is in me.2. I feel a cool breeze coming from Hind. Did Nabi (Sallallahu Alayhi Wasallam) really say that?
This hadeeth mentioned in the question has no basis, and we have never come across this wording in any of the books of hadeeth and athar.
Some contemporary writers attributed it to Abu Dawud, and it is a pure mistake, as there is no trace of it in any of the books of the Sunnah, not with the chain of transmission.Rather, it was narrated on the authority of Ali ibn Abi Talib, may God be pleased with him, through two paths, one of which is authentic, and it contains some of the meaning mentioned in the hadith mentioned in the question.
The first way: It was included by Abd al-Razzaq in his “Musannaf” (9118), and al-Fakihi in “Akhbar Makkah” (1110), via Sufyan bin Uyaynah, on the authority of Furat al-Qazzaz, on the authority of Abi Tufail, on the authority of Ali who said:“The best of two valleys among people is Mecca, and a valley in India where Adam, may God bless him and grant him peace, descended.And the worst of two valleys among people: Wadi Al-Ahqaf, and Wadi Hadramout, which is called: Barhout.And the best well among people is Zamzam.And the worst well among people is Belhout, which is a well in Barhout, in which the spirits of the unbelievers gather.”And its chain of transmission is correct.
The second way: It was included by Al-Hakim in “Al-Mustadrak” (3995), Al-Bayhaqi in “Al-Baath and Resurrection” (179), and Ibn Asaker in “Tarikh Dimashq” (7/438), via Hajjaj Bin Minhal. بْنِ مِهْرَانَ ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ: قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ:" أَطْيَبُ رِيحٍ فِي الْأَرْضِ الْهِنْدُ ، أُهْبِطَ بِهَا آدَمُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ ، فَعَلَقَ شَجَرُهَا مِنْ رِيحِ الْجَنَّةِ ".
It was included by al-Tabari in his “Tarikh” (1/121), via Hajjaj, and al-Fakihi in “Akhbar Makkah” (1111), via Amr ibn Asim, and Ibn Abd al-Barr in “al-Tamheed” (6/33), via Musa ibn Isma’il. The three of them, on the authority of Hammad bin Salamah, on the authority of Ali bin Zaid, on the authority of Yusuf bin Mahran, on the authority of Ibn Abbas, he said: Ali bin Abi Talib said it.From the above, it appears that he differed about Hammad bin Salamah, and he narrated it once from Hamid, from Yusuf bin Mahran, and once from Ali bin Zaid bin Jadaan, and it is more correct for the following:First: It is the group’s narration from him, and it could be from Hammad’s own mixing, for he got mixed up as is well known.
Secondly: Abu Hatim, as in “Al-Jarh wa’l-Ta’deel” (9/229), and Ibn Mu’in, as in “Tarikh Ibn Mu’in – Narration of Al-Duri” (4614), and Abu Dawood, as in “Tahdheeb Al-Kamaal” (32/463), stated that Yusuf Bin Mahran did not see him except Ali bin Zaid bin Jadaan. And the narration is weak, for the sake of Ali bin Zaid bin Jadaan, because the hadeeth is weak according to the majority of hadeeth scholars.
Ibn Hibban said in “Al -Muhrouhin” (2/103): “It was an old sheikh, and it was matters in the news and was mistaken in the effects, until there is a lot in his news, and it was clear in it, and it was left.” is over. In sum, this hadith mentioned in the question has no basis in the aforementioned wording.Rather, it is true from what Ali bin Abi Talib, may God be pleased with him, said that Adam’s landing was in India, where he emitted the well-known good smell.
هذه الحديث الوارد في السؤال ليس له أصل ، ولم نقف عليه مطلقا بهذا اللفظ في شيء من كتب الحديث والأثر .
وقد عزاه بعض الكتاب المعاصرين لأبي داود ، وهو خطأ محض ، فلا أثر له في أي كتاب من كتب السنة المسندة ، ولا غير المسندة .
وإنما رُوي أثر عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه ، من طريقين ، أحدهما صحيح ، فيه بعض المعنى الذي ورد في الحديث الوارد في السؤال .
الطريق الأول :
أخرجه عبد الرزاق في "مصنفه" (9118) ، والفاكهي في "أخبار مكة" (1110) ، من طريق سفيان بن عيينة ، عَنْ فُرَاتٍ الْقَزَّازِ، عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ، عَنْ عَلِيٍّ قَالَ:
" خَيْرُ وَادِيَيْنِ فِي النَّاسِ ذِي مَكَّةُ، وَوَادٍ فِي الْهِنْدِ هَبَطَ بِهِ آدَمُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فِيهِ هَذَا الطِّيبُ الَّذِي تَطَّيَّبُونَ بِهِ.
وشَرُّ وَادِيَيْنِ فِي النَّاسِ: وَادِي الْأَحْقَافِ، وَوَادٍ بِحَضْرَمَوْتَ يُقَالُ لَهُ: بَرَهَوْتُ.
وَخَيْرُ بِئْرٍ فِي النَّاسِ زَمْزَمُ .
وَشَرُّ بِئْرٍ فِي النَّاسِ بَلَهَوْتُ، وَهِيَ بِئْرٌ فِي بَرَهَوْتَ تَجْتَمِعُ فِيهِ أَرْوَاحُ الْكُفَّارِ" .
وإسناده صحيح .
الطريق الثاني :
أخرجه الحاكم في "المستدرك" (3995) ، والبيهقي في "البعث والنشور" (179) ، وابن عساكر في "تاريخ دمشق" (7/438) ، من طريق حجاج بن منهال ، قال ثنا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ ، عَنْ حُمَيْدٍ ، عَنْ يُوسُفَ بْنِ مِهْرَانَ ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ: قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ:" أَطْيَبُ رِيحٍ فِي الْأَرْضِ الْهِنْدُ ، أُهْبِطَ بِهَا آدَمُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ ، فَعَلَقَ شَجَرُهَا مِنْ رِيحِ الْجَنَّةِ ".
وأخرجه الطبري في "تاريخه" (1/121) ، من طريق حجاج ، والفاكهي في "أخبار مكة" (1111) ، من طريق عمرو بن عاصم ، وابن عبد البر في "التمهيد" (6/33) ، من طريق موسى بن إسماعيل، ثلاثتهم عن حماد بن سلمة ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدٍ ، عَنْ يوسف ابن مِهْرَانَ ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ : قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ به .
ومما سبق يظهر أنه اختلف فيه على حماد بن سلمة ، فرواه مرة عن حميد عن يوسف بن مهران ، ومرة عن علي بن زيد بن جدعان ، وهو الراجح لما يلي :
أولا : أنها رواية الجماعة عنه ، ويمكن أن يكون من تخليط حماد نفسه ، فإنه اختلط كما هو معلوم.
ثانيا : نص أبو حاتم كما في "الجرح والتعديل" (9/229)، وابن معين كما في "تاريخ ابن معين – رواية الدوري" (4614) ، وأبو داود كما في "تهذيب الكمال" (32/463) ، على أن يوسف بن مهران لم يرو عنه غير علي بن زيد بن جدعان .
والأثر ضعيف ، لأجل علي بن زيد بن جدعان ، فإنه ضعيف الحديث عند جماهير المحدثين .
قال ابن حبان في "المجروحين" (2/103) :" كَانَ شَيخا جَلِيلًا ، وَكَانَ يهم فِي الْأَخْبَار ويخطئ فِي الْآثَار ، حَتَّى كثر ذَلِك فِي أخباره ، وَتبين فِيهَا الْمَنَاكِير الَّتِي يَرْوِيهَا عَن الْمَشَاهِير ، فَاسْتحقَّ ترك الِاحْتِجَاج بِهِ ". انتهى.
وخلاصة الأمر : أن هذا الحديث الوارد في السؤال لا أصل له باللفظ المذكور .
وإنما صح من قول علي بن أبي طالب رضي الله عنه أن هبوط آدم كان بالهند ، حيث يؤتى منه بالرائحة الطيبة المشهورة .
وغير بعيد أن يكون علي رضي الله عنه قد تلقى ذلك من بعض أخبار أهل الكتاب، فهو بهم أشبه ، خاصة مع تعدد الروايات عن السلف ، واختلافها في ذلك .
And Allah Knows Best
3 Links below
https://muftionline.co.za/node/23995
https://askimam.org/public/question_detail/3598
https://islamqa.info/ar/answers/318234/%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%B5%D8%AD%D8%A9-%D9%85%D8%A7-%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A8%D9%8A-%D8%B5%D9%84%D9%89-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%87-%D9%88%D8%B3%D9%84%D9%85-%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D8%A8%D9%86%D8%B3%D9%8A%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%8A%D8%A7%D8%AA%D9%8A-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%87%D9%86%D8%AF